Visser | Carel

Werk

In de kunstcollectie bevinden zich litho’s en houtdrukken.  

Overzicht

Carel Visser maakt geordende beelden met gevonden voorwerpen, ‘object trouvé’. Het zijn assemblages, die zo lijkt het, zichzelf vinden tijdens het maken. In al zijn werk is een schijnbaar losse, wat nochelante hand te zien. Die losheid behoudt altijd een samenhang.

Zijn werk begint met iets dat hij heeft gezien en door zijn hoofd speelt totdat het een bruikbaar motief wordt. Tijdens het werken – in elkaar puzzelen –  gaat een eerst onbestemd samengesteld beeld langzaam ergens op lijken. Dan wordt het een motief. Ook wordt het een motief als het begint te passen in het geheel van het voorgaande werk. Het werk onstaat impulsief, op de tast. Hij zoekt naar evenwicht.

Daarnaast heeft Visser geëxperimenteerd met drukken op groot formaat. Rento Brattinga van de Steendrukkerij Amsterdam gaf hem de ruimte deze bladen te maken.  

Biografie

1928-heden

Nederlands beeldhouwer

Zijn beelden bevinden zich onder meer in Museum Boijmans van Beuningen, Kröller-Müller museum en beeldenpark en Tate Modern London.

In 2001 maakte hij het bronzen beeld Moeder en Kind voor de Westersingelroute, onderdeel van de Internationale Beeldencollectie Rotterdam.

  • 1968  David E. Bright Prize
  • 1972 Staatsprijs voor beeldende kunst en architectuur
  • 1971  Prijs 8e internationale Graphic Biënnale, Tokio;
  • 1992  Kunstprijs van de stad Amsterdam, Dr. A. Heinekenprijs